Mitä sinun organisaatiossasi tehtäisiin, jos sähköpostit lakkaisivat toimimasta? Suomen Merimieskirkossa tilanne konkretisoitui, kun heidän sähköpostipalvelimensa hajosi ja tilanteen korjaaminen tuntui kestävän ikuisuuden.”Suoraan sanoen se oli kriisi” toteaa Suomen Merimieskirkon IT-ratkaisuista vastaava Sanna Puumalainen.
![Bitmore Referenssi - Suomen Merimieskirkko](https://static.wixstatic.com/media/80b5a8_0b6e07c744574fa397a0653829a6fea7~mv2.jpg/v1/fill/w_147,h_77,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_2,enc_auto/80b5a8_0b6e07c744574fa397a0653829a6fea7~mv2.jpg)
Sähköpostikriisi oli uuden alku
Sanna Puumalainen taustoittaa tilannetta: ”Olimme jo osittain siirtyneet Office 365:n käyttöön, mutta silloisen palveluntarjoajan resurssit eivät riittäneetkään ylläpitämään järjestelmiämme. Kaiken lisäksi heidän yhteyshenkilönsä lähti, jolloin paljon tärkeää tietotaitoa Merimieskirkon IT-ympäristöstä katosi.”
Tilanne saatiin kuitenkin hallintaan nopeasti, kun Merimieskirkon yhteistyökumppani suositteli Sanna Puumalaiselle Bitmoren palveluita. Avuksi tuli Bitmoren IT-asiantuntija Mikko Viitanen, joka kertoo projektin etenemisestä: ”Siirsimme kaikki loput Merimieskirkon postilaatikot Office 365:een ja palautimme palautettavissa olevat postit sinne. Tämän jälkeen olemme siirtäneet myös heidän palvelimensa konesalipalveluun. Nyt he ovatkin keskittäneet toimintaansa Office 365:n puolelle, jolloin saimme rajattua tarvittavien palvelimien määrää pienemmäksi. Sähköpostien lisäksi käytössä ovat esimerkiksi Sharepoint ja Onedrive, joiden kautta jaetaan työmateriaalia.”
![Suomen Merimieskirkko - Sanna Puumalainen](https://static.wixstatic.com/media/80b5a8_66813a46df3d46bea19027523d458eeb~mv2.jpg/v1/fill/w_126,h_141,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_2,enc_auto/80b5a8_66813a46df3d46bea19027523d458eeb~mv2.jpg)
Jatkuvaa arvoa asiakkaalle
Merimieskirkossa sähköpostit ja palvelimet toimivat nyt vakaasti ja sitä varmistaa Bitmoren 24/7 -tukipalvelu. Office 365 käyttöönotto ja palvelimien siirto ulkoiseen konesaliin on parantanut IT-ympäristön riskienhallintaa ja skaalautuvuutta, kun esimerkiksi palvelinkapasiteetti voidaan mitoittaa tarpeen mukaan. Tulevaisuuden suunnitelmissa on modernisoida käyttäjätilien hallintaa Azure Active Directoryn avulla sekä parantaa päätelaitteiden keskitettyä hallintaa Microsoftin Intune-ratkaisulla.
Sanna Puumalainen on enemmän kuin tyytyväinen Merimieskirkon IT-kumppaniin: ”Yhteistyömme on sujunut tosi hyvin ja saamme aina tarvitsemaamme palvelua. Bitmoren asiantuntijoiden osaaminen ja näkemykset tuottavat jatkuvaa arvoa toimintaamme”.
Koko referenssitekstin pääset lukemaan täältä!